Skip to content

Idees per avançar. Territori, urbanisme, sostenibilitat, mobilitat

  • by

IDEES PER AVANÇAR

El programa de govern l’hem de fer entre quantes més persones millor, sumant talent, experiències i inquietuds.

Subscrivim el programa electoral de Junts per Sant Cugat de 2019. El volem actualitzar i millorar de forma col·lectiva per construir una proposta electoral guanyadora però sobretot per portar Sant Cugat fins el màxim que pugui oferir a la seva gent, al seu entorn i al món.

Aquí tens algunes idees que ens agradaria compartir i desenvolupar ordenades per temàtiques d’actuació:

TERRITORI, URBANISME

Frenarem el creixement de la ciutat

Sant Cugat no vol créixer, no compartim l’estratègia del Tripartit que per fer possible el necessari creixement de la dotació d’habitatge públic aposta per construir tot el que es pugui a tot arreu on es pugui. Entre altres coses, perquè és intrínsecament insostenible. Perquè, quan ja s’hagin desenvolupat les promocions que es volen tirar endavant, aleshores què? Construirem Torre Negra? Galliners?

Defensarem, actualitzarem i millorarem el Model Sant Cugat urbanístic

El Pla General Metropolità de 1976 preveia un Sant Cugat de més de 200.000 habitants. Defensarem el canvi d’orientació que es va iniciar i mantenir des de l’alcaldia de Joan Aymerich passant per totes les que el van seguir fins l’actual govern Tripartit. L’urbanisme és una de les potes clau del Model Sant Cugat que han generat els millors indicadors en termes de qualitat de vida i d’oportunitats per a tothom.

No compactarem la ciutat

Les ciutats compactes ofereixen menys exposició solar i eòlica per habitant, és impossible la seva autosuficiència, i alhora generen grans costos de congestió, encariment del sòl, col·lapse viari i estrès. Ofereixen clarament pitjors condicions de vida, és evident! La ciutat jardí és el model que defensem la gran majoria, la feina de l’administració és fer-lo sostenible des de totes les perspectives.

Protegirem el bosc i allà on sigui possible renaturalitzarem espais

Mai hem compartit la construcció de La Mirada al Bosc de Volpelleres, calia defensar la ubicació inicial amb ungles i dents, i sinó, buscar-ne una altra que no afectés el Bosc. Ens oposem igualment a permetre la construcció d’un nou barri de blocs de pisos a l’Arrabassada, a Can Vasconcel, tal com preveu el Tripartit. 

El Tripartit acusa sempre els governs anteriors d’haver-se aplanat a les ànsies especulatives de constructors i promotors. Amb tots els respectes, però ho hem de dir, qui realment sembla haver-se aplanat és el govern actual. El cas de Ragull Centre és un exemple flagrant.

Som gent d’ordre, respectem i defensem tothom, també els propietaris i empresaris que legítimament ostenten drets edificatoris que potser cal compensar. Això ja ha passat molts altres cops a Sant Cugat, que allà on existia un interès privat legítim per desenvolupar urbanisme, quan social i políticament s’ha considerat que calia replantejar allò que consta a l’ordenament urbanístic, s’ha conveniat el canvi que volia la ciutat sense desmerèixer els drets dels particulars.

És complicat, ens posaran obstacles els de sempre i com sempre, però és evident que hi ha operacions que s’han de replantejar. Això demana idees clares, capacitat d’interlocució i un lideratge ferm que hem de dir no estem percebent en aquest govern en aquesta matèria.

Per fer possible que determinades expansions urbanes no tinguin lloc serà necessari comptar amb el suport d’altres administracions supramunicipals, Generalitat i AMB, perquè protegir Collserola no és només d’interès local, és un interès metropolità i de país. Exercirem tot el nostre poder per avançar en aquesta direcció i revertir inèrcies que deixaran cicatrius al territori, al bosc i la sostenibilitat que no podríem revertir, si tiren endavant.

HABITATGE

Aquesta voracitat constructora del Tripartit prové d’un mal diagnòstic i d’un pitjor plantejament de solucions. El Tripartit creu que per fer possible la permanència dels nostres veïns i veïnes a la nostra ciutat, per evitar l’expulsió per raó de renda, cal només incrementar l’oferta. Com si el desequilibri entre oferta i demanda residencial de Sant Cugat es podés resoldre construint més. Ja són conscients que per exemple els observatoris municipals de Barcelona insisteixen en reflectir que un terç de la seva població voldria marxar per viure en un entorn com el que ofereix per exemple Sant Cugat? Estem parlant de mig milió de persones, de veritat algú plateja seriosament que el problema el sobrepreu de l’habitatge a Sant Cugat es pot corregir construint més i més? No et perdis aquest article per aprofundir sobre aquest punt.

Ningú haurà de marxar de Sant Cugat per raons socials o econòmiques

Veiem com en massa casos els joves que s’emancipen, les parelles que es separen, les persones que pateixen sotracs econòmics de qualsevol mena o vidus i vídues es veuen exclosos i han de marxar de la ciutat. Això passa a tot l’entorn metropolità, no només a Sant Cugat. De fet, altres municipis com L’Hospitalet tenen índexs de migració bastant més elevats que el de Sant Cugat. Mira aquí les dades.

Evidentment és necessari que fem un salt de gegant en dotació i disponibilitat d’habitatge públic, i és possible fer-ho SENSE que això exigeixi un creixement exorbitant de la ciutat que ni volem ni ens convé.

Aquest és un dels grans reptes que tenim i l’hem estudiat a fons. Farem més habitatge protegit que mai, de totes les tipologies, perquè totes sumen, inclosa la venda en un marc restringit perquè genera marges que han de contribuir a finançar l’habitatge de lloguer i l’habitatge social. Intensificarem sobretot la promoció d’habitatge dotacional perquè no exigeix anar necessàriament de la mà de la promoció privada.

Protegirem el patrimoni de la ciutadania

Sant Cugat té uns 30.000 petits propietaris que compten amb el seu immoble com una de les parts més importants del seu patrimoni. Immobles que han estat adquirits pagant un sobrepreu per les condicions de vida que atorga el Model Sant Cugat que alguns volen capgirar, i que en molts casos sustenten préstecs hipotecaris basats en una valoració de mercat. Si tal com vol el Tripartit fem una ciutat més barata, és a dir, menys valorada (pitjor), no estarem afectant només la qualitat de vida de les persones sinó que estarem posant en perill la consistència patrimonial de moltes famílies. Aquest no és òbviament el camí.

No serem tous davant altres administracions en les nostres reivindicacions ni en la defensa de la qualitat de vida de la ciutadania

El desequibri que patim entre oferta i demanda necessita mesures transversals, pels dos costats. No es tracta només d’incrementar l’oferta, de construir més i més i més. No només no aconseguiríem així l’objectiu, és que malmetríem bona part d’allò de bo que tenim. Hem de treballar també, intensament, pel costat de la demanda.

L’alt nivell de preus que patim no l’han provocat els governs anteriors fent una ciutat que està molt per sobre de les de l’entorn en tots els indicadors, aquesta era la seva obligació! No, el provoquen la resta de municipis i l’AMB, governats tradicionalment per socialistes i comuns, que han fet les coses molt pitjor. Moltíssimes persones que volen venir a viure a Sant Cugat perquè ens perceben com la millor alternativa on viure.

Les decisions que poden fer possible una millor distribució de la demanda a nivell de Regió Metropolitana depenen de les administracions supramunicipals: de l’AMB, Generalitat, Estat… Tenen a veure amb la dotació d’infraestructures, l’estructura tarifària de la T-Mobilitat i moltes altres. Aconseguirem eixamplar el perímetre tan estret entorn Barcelona que concentra la major part de la demanda i encareix l’habitatge de forma tan exorbitant.

MOBILITAT

Promourem el Dret a la Mobilitat Sostenible

Impedir o dificultar la mobilitat de les persones i els recursos encareix les nostres vides, crea congestió i més emissions, empetiteix els mercats i provoca exclusió residencial. Adaptarem l’espai urbà i els vehicles per a totes les circumstàncies pensant sobretot en les persones amb capacitats diferents. Tendirem cap a la gratuïtat general del transport públic urbà. Impulsarem amb tota la força la connectivitat de Sant Cugat, el que passa amb la R8 (Rodalies Renfe) i l’AP7 és una vergonya i afecta greument la salut, el medi ambient i el desenvolupament socioeconòmic de Sant Cugat. Llegeix aquí més sobre aquest punt.

Convertirem la E9 (Túnels de Vallvidrera) en un eix més al servei de la ciutadania

La E9 creua Sant Cugat de Nord a Sud i té un gran potencial per esdevenir la nostra “Ronda del Mig” a un cost moderat. Quin sentit té que en sentit Sud (anant cap a Barcelona), no hagi sortides a Mira-sol i Valldoreix? Podríem eliminar una important proporció del trànsit intern a les rotondes de la Ctra. de Rubí, a la Ctra. de Vallvidrera i al Pg. D’Olabarria, per exemple.

La ciutat és per les persones, no per als cotxes

Això implica moltes transformacions, moltes d’elles ja en marxa. Park&Ride + llençadores, voreres en condicions òptimes, vies i places agradables, una ciutat neta, segura i endreçada, per a tothom. Si no és òptima per als grans i pels més petits no ho pot ser per a ningú. Sabrem implantar i gestionar una nova estratègia viable d’inversió i manteniment que garanteixi l’estat òptim del nostre entorn urbà.

BARRIS

La Floresta i Les Planes gaudiran del gran salt endavant que mereixen

Arrosseguen un dèficit històric que no té justificació. Dotarem aquests barris de capacitat de decisió i operativa pròpia, per primera vegada. Necessiten recursos econòmics, humans i mitjans al 100%, i els dotarem des de regidories especifiques.

SOSTENIBILITAT

Avançarem clarament en autosuficiència energètica. Promourem programes inicialment als barris de Sol-i-Aire i Can Barata com a experiència pilot per estendre el model a la resta de la ciutat. L’energia és estratègica per a tothom, ho anem veient encara més intensament els darrers temps. La dependència de règims inestables afecta greument el dia a dia de les persones. Hem de posar la directa, guanyar en resiliència i garantir un present i un futur millor per a tothom!

SEGUIRÀ AMPLIACIÓ

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.